Πακέτο μέτρων για δικηγόρους και για δικαστές καθώς και τις ρυθμίσεις του νέου αντιτρομοκρατικού νόμου προαναγγέλλει ο υπουργός Δικαιοσύνης, δίνοντας συγκεκριμένα τις ρυθμίσεις που συγκροτούν το πακέτο μέτρων της κυβέρνησης για τον ευρύτερο χώρο της Δικαιοσύνης. H οργάνωση του δικηγορικού επαγγέλματος σε εταιρείες, οι αλλαγές στην άσκηση των δικηγόρων, που πλέον θα γίνεται στα δικαστήρια, στη δημόσια διοίκηση και, τέλος, στα δικηγορικά γραφεία – θα είναι και αμειβομένη -, οι ρυθμίσεις του νέου αντιτρομοκρατικού νόμου, που είναι έτοιμος – για την παραγραφή και με αυστηρές ποινές για τον αρχηγό μιας τρομοκρατικής οργάνωσης, αλλά και για εκείνους που υποθάλπουν και ενισχύουν οικονομικά τους τρομοκράτες -, είναι μόνο ορισμένα από τα σημαντικά της συνέντευξης του κ. Φ. Πετσάλνικου. Ο υπουργός Δικαιοσύνης αποκλείει το ενδεχόμενο έκδοσης στις ΗΠΑ κατηγορουμένων της 17N, αποτιμά τις νομοθετικές επιλογές του για τη διεξαγωγή της δίκης, μιλάει για τον υπουργό των Εξωτερικών, που τον γνωρίζει όσο λίγοι – «έχει ειδικό πολιτικό βάρος» θα πει «και ευρύτητα πνεύματος, είναι πάντα ανοιχτός σε νέες ιδέες» -, ενώ τοποθετείται για τα πρόσφατα μέτρα (κοινωνικό πακέτο και Χάρτα Σύγκλισης) ασκώντας σκληρή κριτική στην επιχειρηματολογία της ΝΔ.
– Στο υπουργικό συμβούλιο, τον Ιούλιο, είχατε εισηγηθεί – και εγκρίθηκε και από τον Πρωθυπουργό – πακέτο μέτρων για τη Δικαιοσύνη. Ανάμεσα σε άλλα, και αλλαγές που αφορούν τους δικηγόρους. Εχετε έτοιμο νομοσχέδιο;
«Εχουμε έτοιμο νομοσχέδιο το οποίο αντιμετωπίζει τις ανάγκες που επιβάλλουν η αύξηση του ανταγωνισμού και η διεθνοποίηση στον χώρο της παροχής των νομικών υπηρεσιών. Οι αλλαγές αφορούν και τον τρόπο προετοιμασίας των υποψηφίων δικηγόρων, όσο και τον τρόπο οργάνωσης του δικηγορικού επαγγέλματος σε εταιρείες».
– Ποιες είναι οι βασικότερες ρυθμίσεις;
«H άσκηση, για να ξεκινήσω από εκεί, πρέπει να γίνει ουσιαστική. Πιστεύω ότι η 18μηνη άσκηση που ισχύει σήμερα, πρέπει να γίνεται σε τρία στάδια: άσκηση των υποψηφίων δικηγόρων ορισμένων μηνών στα δικαστήρια και στις εισαγγελίες, στη δημόσια διοίκηση και, τέλος, σε δικηγορικό γραφείο με την εξασφάλιση – και αυτό είναι σημαντικό – κάποιας οικονομικής στήριξης για το διάστημα της άσκησης. Επίσης περιλαμβάνεται στις ρυθμίσεις το να είναι στο εξής οι εξετάσεις για την απόκτηση της άδειας δικηγόρου ουσιαστικές. Το δεύτερο μεγάλο θέμα που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, στον Νέο Κώδικα Δικηγόρων, είναι ο ριζικός εκσυγχρονισμός του θεσμού των δικηγορικών εταιρειών, που ως τώρα παραμένει ανενεργός στη χώρα μας. Στόχος είναι να καταστούν τα εταιρικά σχήματα πιο ευέλικτα και να διευκολυνθεί η πρόσβαση των νέων κυρίως δικηγόρων».
– Πώς δηλαδή θα οργανώνονται αυτές οι δικηγορικές εταιρείες;
«Προβλέπεται ευελιξία στον αριθμό των μελών τους, προσδιορισμός της εταιρικής μερίδας βάσει της εισφοράς, ευθύνη έναντι τρίτων της εταιρείας και όχι του δικηγόρου εταίρου, σαφής περιγραφή του τρόπου διοίκησης των δικηγορικών εταιρειών, επιλογή μελλοντικών εταίρων από πρόσωπα που εργάζονται στην εταιρεία και πολλές άλλες διατάξεις που θα διευκολύνουν την οργάνωση του δικηγορικού επαγγέλματος σε εταιρική μορφή. Βεβαίως στον Νέο Κώδικα Δικηγόρων προβλέπονται επίσης η σύσταση και η λειτουργία Ειδικού Διανεμητικού Λογαριασμού για τους νέους δικηγόρους σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη».
– Πολλές φορές έχει επισημανθεί η αναγκαιότητα αλλαγών στον τρόπο εξέλιξης των δικαστών. Πρόκειται να προχωρήσει η κυβέρνηση σε μεταβολές στην αξιολόγηση των δικαστών ώστε να μην προάγονται με μοναδικό κριτήριο την επετηρίδα;
«Βεβαίως. Πρώτα απ’ όλα υπάρχει ανάγκη εκσυγχρονισμού του συστήματος της επιθεώρησης των δικαστηρίων και των εισαγγελιών έτσι ώστε ο έλεγχος και η αξιολόγηση του έργου των δικαστικών και των εισαγγελέων να είναι ουσιαστικά και να αποφεύγονται οι ισοπεδωτικές εξισώσεις. Διότι αυτό που συμβαίνει σήμερα, το διαπιστώνει κανείς αν μελετήσει τις εκθέσεις αξιολόγησης των δικαστών, είναι πως όλες σχεδόν είναι πανομοιότυπες. Εκτιμώ ότι για αυτό ευθύνεται ο λίγος χρόνος που έχουν στη διάθεσή τους οι επιθεωρητές – εκείνοι που αξιολογούν δηλαδή τους δικαστές και το έργο τους -, αλλά και ο τρόπος που γενικά είναι διατυπωμένα τα προς αξιολόγηση στοιχεία. Πόσοι όμως επιθεωρητές έχουν σήμερα τη χρονική δυνατότητα να αξιολογήσουν τους δικαστές και τους εισαγγελείς μέσα στο δικαστήριο; Σε πόσα δικαστήρια λειτουργεί το σύστημα της «συλλογικής αυτοαξιολόγησης» του δικαστικού έργου από τους ίδιους τους δικαστές ώστε να εντοπίζονται προβλήματα; Σε αυτά θα εστιάσουμε την προσοχή μας. Με στόχο η σαφής και αντικειμενική αξιολόγηση αφενός μεν να στοχεύει στη διασφάλιση της αξιοκρατίας στις προαγωγές – που αποκλειστικά εννοείται γίνονται στα πλαίσια της κατοχυρωμένης αυτοδιοίκησης της Δικαιοσύνης – και αφετέρου να οδηγεί στη λήψη υποστηρικτικών μέτρων για τους δικαστές, όπως η επιμόρφωση. Για όλα αυτά βεβαίως θα συζητήσουμε εκτενώς με τους δικαστές και τους εισαγγελείς προτού προχωρήσουμε σε σχετικές ρυθμίσεις».
– Τι μέτρα όμως θα πάρετε, κύριε υπουργέ, για να βελτιωθεί – μόνιμο είναι πια – το πρόβλημα της απονομής της δικαιοσύνης, για να εξυπηρετούνται οι πολίτες και να δικάζονται σύντομα και σωστά οι υποθέσεις τους;
«Κατ’ αρχήν θα υλοποιήσουμε τον νόμο που πρόσφατα ψηφίσαμε με ευρύτατη συναίνεση, για την επιτάχυνση στην απονομή της ποινικής δικαιοσύνης. Με τις διατάξεις αυτές εκτιμώ ότι θα τεθεί τέλος σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλανίζουν τη Δικαιοσύνη, δηλαδή την υπερφόρτωση των δικαστηρίων και τις πολλές αναβολές. Παράλληλα θα προωθήσουμε ανάλογο νομοσχέδιο για την επιτάχυνση και της διοικητικής δικαιοσύνης. Επίσης αυξήσαμε εφέτος κατά 138 τις οργανικές θέσεις των δικαστών και υλοποιούμε ταχύτατα το επιχειρησιακό σχέδιο του υπουργείου για την Κοινωνία της Πληροφορίας με τη μηχανοργάνωση των υπηρεσιών της Δικαιοσύνης. Τέλος, σχεδιάζουμε την εφαρμογή γενικά του συστήματος ηλεκτρονικής τήρησης των πρακτικών στις δίκες».
– Επίκειται, κύριε υπουργέ, νομοσχέδιο που θα συμπληρώνει την ισχύουσα αντιτρομοκρατική νομοθεσία;
«Οπως γνωρίζετε, το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης ψήφισε απόφαση-πλαίσιο για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, η οποία πρέπει να ενταχθεί και στην ελληνική έννομη τάξη. Για αυτή την απόφαση, ως μέλος της EE, είχαμε ενεργό και ουσιαστική συμμετοχή στο να περιληφθούν διατάξεις για τη διασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των πολιτών και των νομικών αρχών, έτσι ώστε να έχουμε αποτελεσματική μεν καταπολέμηση της τρομοκρατίας, χωρίς όμως να θίγονται τα δικαιώματα και οι ελευθερίες που αποτελούν κεκτημένο του δικού μας και του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού. H νομοπαρασκευαστική επιτροπή ολοκληρώνει το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή προς το τέλος του χρόνου».
– Κάποιες βασικές ρυθμίσεις του νέου αντιτρομοκρατικού;
«Οι συμπληρώσεις που θα γίνουν με το νομοσχέδιο αφορούν κυρίως την επιμήκυνση του χρόνου της παραγραφής συγκεκριμένων κακουργημάτων – θα κινηθούμε πάνω από τα 20 χρόνια που ισχύουν σήμερα, ίσως πάμε στα 30 -, τη θέσπιση αυστηρότερων ποινών για τον αρχηγό μιας τρομοκρατικής οργάνωσης, την τιμωρία όσων διευκολύνουν την τέλεση τρομοκρατικών πράξεων και τη δράση των τρομοκρατών με την παροχή υλικών μέσων ή την παροχή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Αυτές θα έλεγα ότι είναι οι σημαντικότερες ρυθμίσεις».
– Εχει κατ’ επανάληψη τονισθεί και από τον Πρωθυπουργό ότι η διαφθορά αποτελεί κοινωνική μάστιγα, και παράλληλα προτεραιότητα της κυβέρνησης πως είναι η πάταξή της. Εχετε επεξεργασθεί μέτρα προς την κατεύθυνση αυτή, νομοθετικά ή άλλα;
«H κυβέρνηση έχει δημιουργήσει πλήρες θεσμικό πλαίσιο και τα αναγκαία ελεγκτικά όργανα, όπως: το ΣΔΟΕ, η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ., ο Συνήγορος του Πολίτη – ενδεικτική η αναφορά. Σε συνδυασμό μάλιστα με το επαρκές θεσμικό πλαίσιο εξασφαλίζονται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις ώστε η δικαστική λειτουργία να πράξει το δικό της καθήκον για τις υποθέσεις διαφθοράς.
Εχω συζητήσει με τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, τον κ. Λινό, να εκδικάζονται χωρίς καθυστέρηση, κατά προτεραιότητα όλες οι υποθέσεις που έχουν σχέση με τη διαφθορά. Και ο ίδιος είναι αποφασισμένος να επιβλέψει την πορεία των διαδικασιών ώστε να μην υπάρχει καμία καθυστέρηση. Ανά τρίμηνο θα ζητεί ενημέρωση ο ίδιος ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου για την πορεία κάθε υπόθεσης».
ΥΠΟΘΕΣΗ 17N «Αποκλείω την έκδοση στις ΗΠΑ»
– Κατηγορούμενοι στη δίκη της 17N, ανάμεσά τους και ο Αλ. Γιωτόπουλος, άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο της έκδοσής τους στις ΗΠΑ μετά τη δίκη. Υπάρχει, κύριε υπουργέ, τέτοιο ενδεχόμενο;
«Σύμφωνα με το δίκαιο της χώρας μας και την ισχύουσα διμερή σύμβαση Ελλάδας – ΗΠΑ περί εκδόσεως, δεν προβλέπεται η έκδοση κατηγορουμένων ή δικασθέντων, και μάλιστα ελλήνων πολιτών, για εγκλήματα που τελέστηκαν στην Ελλάδα. Οπως καταλαβαίνετε, έκδοση των κατηγορουμένων της 17N δεν προβλέπεται σε καμία περίπτωση. Το αποκλείω, λοιπόν, ως ενδεχόμενο».
– Και μια ο λόγος για τη δίκη, που βαίνει προς το τέλος της, πώς αποτιμάτε σήμερα τους νόμους που εισηγηθήκατε για τη διεξαγωγή της και ειδικά εκείνον για την απαγόρευση της τηλεόρασης; Εμμένετε στην αρχική σας θέση;
«H εξέλιξη της δίκης, που διεξάγεται χωρίς φορτίσεις που θα προκαλούσε η παρουσία του «αδηφάγου», θα μου επιτρέψετε την έκφραση, τηλεοπτικού φακού, αποδεικνύει ότι ήταν σωστή η απόφασή μου. Αλλωστε η από το Σύνταγμα κατοχυρωμένη δημοσιότητα της διαδικασίας δεν εθίγη καθόλου, αφού εξασφαλίσαμε – και το γνωρίζετε αυτό – τη δυνατότητα στα Μέσα ώστε να την παρακολουθούν εκατοντάδες δημοσιογράφοι που καθημερινά ενημερώνουν αναλυτικά την κοινή γνώμη για τη δίκη. Πρέπει όμως να διευκρινίσω ότι την πρόθεσή μου να τεθεί σαφές πλαίσιο για την παρουσία των ραδιοτηλεοπτικών μέσων στις αίθουσες των δικαστηρίων την είχα δημόσια γνωστοποιήσει από τον Απρίλιο του 2002, όταν καμία δίκη της 17N δεν υπήρχε τότε στον ορίζοντα. Οι ρυθμίσεις που τότε εισηγήθηκα αφορούσαν γενικά τις δίκες και νομίζω ότι δικαίωσαν τις επιλογές μου».
– Επί των ημερών σας στην προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπεγράφη η συμφωνία της EE με τις ΗΠΑ για τις εκδόσεις και τη δικαστική συνεργασία. Εχουν λεχθεί πολλά για αυτή τη συμφωνία. Τι σημαίνει για τη χώρα μας και για τον έλληνα πολίτη;
«Οι συμφωνίες αυτές πρέπει να αποτιμηθούν για τη χώρα μας σε πολιτικό και νομικό επίπεδο. Σε πολιτικό επίπεδο αποτελούν μια σημαντική επιτυχία της ελληνικής προεδρίας, αφού το τελικό διαπραγματευτικό αποτέλεσμα επικυρώθηκε ομόφωνα από τις 25 χώρες της EE. Σε νομικό επίπεδο συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη συνεργασία για την πάταξη του διεθνούς εγκλήματος – ναρκωτικά, τρομοκρατία, παράνομη διακίνηση ανθρώπων -, αλλά παράλληλα επιτύχαμε ώστε τα τελικά κείμενα να διευρύνουν την κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε σχέση με την προστασία που υπήρχε στις διμερείς συμβάσεις για τις εκδόσεις και τη δικαστική συνεργασία με τις ΗΠΑ.
Προστέθηκαν δηλαδή ως λόγοι άρνησης της έκδοσης ενός πολίτη ο κίνδυνος της θανατικής ποινής, οι συνταγματικές αρχές καθώς και η νομολογία των δικαστηρίων μας. Προσωπικά τη μεγαλύτερη ικανοποίηση την ένιωσα όταν ο προεδρεύων της Επιτροπής Ελευθεριών και Δικαιωμάτων των Πολιτών του Ευρωκοινοβουλίου μάς συνεχάρη για το τελικό αποτέλεσμα αυτών των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ. Και αυτό, όπως αντιλαμβάνεσθε, έχει τη σημασία του».
«Συγκομιδή στο τέλος της τετραετίας»
– Οι πρώτες δημοσκοπήσεις, κύριε υπουργέ, για το πακέτο των μέτρων που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός έδειξαν ότι αντιμετωπίστηκαν θετικά. Βεβαίως κάποιοι έκαναν λόγο για προεκλογικές εξαγγελίες. Αρκούν αυτά τα μέτρα για να αναστραφεί το κλίμα και για να κερδηθούν οι εκλογές;
«Τα μέτρα αυτά ανακοινώθηκαν ως αποτέλεσμα της ευρύτερης οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής, που σχεδιάστηκε καλά, εφαρμόστηκε με συνέπεια, αποφέρει αναπτυξιακούς καρπούς και έχει ορίζοντα ο οποίος ξεπερνά τις εκλογές του 2004. Αυτό αναδεικνύει και η Χάρτα Σύγκλισης για την ανάπτυξη και την ευημερία των επόμενων ετών που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες ο Πρωθυπουργός. Το ΠαΣοΚ στο τέλος της τετραετίας θα διεκδικήσει την ψήφο του ελληνικού λαού με τον απολογισμό του κυβερνητικού έργου αλλά και με την πρόταση-εγγύηση ενός καλύτερου και πιο σίγουρου μέλλοντος για τους πολίτες και τη χώρα».
– Γιατί οι εκλογές την άνοιξη;
«Βρίσκεται σε εξέλιξη ένα συγκεκριμένο, φιλόδοξο κυβερνητικό πρόγραμμα που πρέπει να ολοκληρωθεί. Στο τέλος της τετραετίας θα φανούν τα αποτελέσματα της πολιτικής μας σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση».
– Εντάξει τα μέτρα και οι εξαγγελίες. Αλλά, κύριε Πετσάλνικε, πώς το ΠαΣοΚ θα ξεπεράσει την αυτονόητη κόπωση του εκλογικού σώματος; Τόσα χρόνια στην κυβέρνηση, τόσα χρόνια τα ίδια πρόσωπα. H Νέα Δημοκρατία σ’ αυτό ποντάρει. Πολλοί μιλάνε άλλωστε για την τακτική του ώριμου φρούτου. Μήπως τελικά πείσει η Νέα Δημοκρατία ότι είναι πιο φρέσκια να κυβερνήσει, πιο ξεκούραστη;
«Το ΠαΣοΚ έχει αποδείξει διαχρονικά ότι μπορεί να ανανεώνεται τόσο σε πολιτικές όσο και σε πρόσωπα. Και αυτό θα συνεχίζει να κάνει. Νομίζω άλλωστε ότι τα πρόσωπα, όταν συμβάλλουν στην ανανέωση των οραμάτων, των στόχων και ταυτόχρονα εργάζονται αποδοτικά για την υλοποίηση των νέων πολιτικών που έχουν ανάγκη ο πολίτης και ο τόπος, τότε δεν κουράζουν την κοινωνία.
Αναφορικά τώρα με τη ΝΔ, θυμίζω ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία τα σημερινά στελέχη δοκιμάστηκαν στη διακυβέρνηση της χώρας την τετραετία 1990-1993 εφαρμόζοντας την πολιτική της και κρίθηκαν από τον ελληνικό λαό. Ηταν και τότε «ξεκούραστοι»!».
– H Νέα Δημοκρατία, για να μείνουμε στην επιχειρηματολογία της, επέκρινε τη Χάρτα Σύγκλισης που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός ως μέτρα που ουσιαστικά αφορούν επαναλήψεις του παρελθόντος. Το αντεπιχείρημα;
«Κοιτάξτε, η Νέα Δημοκρατία σε κάθε νέα πρωτοβουλία, σε κάθε νέα θέση του ΠαΣοΚ αντιδρά αμήχανα, επαναλαμβάνοντας ανιαρές, γενικόλογες κριτικές. Κατανοώ τη δυσχερή της θέση, τόσο μετά τα πρόσφατα μέτρα, οικονομικά και κοινωνικά, όσο και τώρα με την ανακοίνωση της Χάρτας Σύγκλισης και ευημερίας. H νέα συνολική αυτή πρόταση που, όπως υπογράμμισε και ο κ. Σημίτης, είναι ο «οδικός χάρτης» για το μεγάλο άλμα προς τα μπρος, έχει, το είπα και προχθές στο υπουργικό συμβούλιο, ένα εντελώς πρωτόγνωρο χαρακτηριστικό: δεν λέει απλώς τι θέλουμε να κάνουμε, αλλά και το πότε και με ποια μέσα θα το κάνουμε. Για πρώτη φορά στη χώρα μας ένα «συμβόλαιο» με τον λαό, με την κοινωνία, περιλαμβάνει τόσο το οικονομικό κόστος όσο και τη ρητή αναφορά στο πώς θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση της υλοποίησης των μέτρων».
– Δώστε μου μια εξήγηση, μια και μιλάμε για τα μέτρα, για την αποδοχή που είχε το μέτρο της ενίσχυσης των φοιτητών που σπουδάζουν σε άλλη πόλη. Σας το ρωτώ γιατί είναι γνωστό ότι είχατε την πατρότητά του.
«Το κόστος των σπουδών είναι σημαντικό. H πολιτεία έπρεπε να βρει τρόπους στήριξης των οικογενειών ώστε να μη ματαιώνεται για λόγους οικονομικούς το όνειρο των παιδιών τους να σπουδάσουν. Το μέτρο αφορά μεγάλο αριθμό φοιτητών που προέρχονται από οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες και ήταν αναμενόμενο να τύχει της αποδοχής που έτυχε. Την πρόταση, στην οποία επανήλθα εφέτος αναλυτικά και τεκμηριωμένα, τη διατύπωσα και το 2001 στο συνέδριο του ΠαΣοΚ με το σκεπτικό ότι η αύξηση των φοιτητών διπλασιάστηκε από το 1996 και ως σήμερα».
– Στον πρόσφατο ανασχηματισμό, η είσοδος στην κυβέρνηση των κκ. Μπίστη και Κοντογιαννόπουλου σηματοδότησε μια πολιτική συνεργασιών. Προσφέρουν οι πολιτικές αυτές κινήσεις;
«Οι κινήσεις αυτές στοχεύουν στην ευρύτερη δυνατή κινητοποίηση των δυνάμεων του ΠαΣοΚ αλλά και των όμορων χώρων και όλων εκείνων που επιδιώκουν μια διακυβέρνηση εκσυγχρονισμού και κοινωνικής αλληλεγγύης. Σηματοδοτούν τη διάταξη των δυνάμεών μας με τέτοιον τρόπο ώστε να αναλαμβάνουν καθήκοντα και ρόλους πρόσωπα που μπορούν να προσφέρουν. Αλλωστε η διεύρυνση δεν είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο για το ΠαΣοΚ, το οποίο στην ιστορική του διαδρομή εξέφρασε και εκφράζει τη δημοκρατική παράταξη και τα αιτήματά της».
– Για την ενίσχυση των υποψηφιοτήτων του ΠαΣοΚ με προσωπικότητες με κοινωνική απήχηση ακούγονται πολλά. H άποψή σας;
«Πρόσωπα που με συνέπεια και με την προσφορά τους καταξιώνονται στην κοινωνία και επιθυμούν να συμβάλουν στην προσπάθεια για την Ελλάδα που οραματιζόμαστε, την Ελλάδα του 21ου αιώνα, είναι ευπρόσδεκτα. H εκλογική επιτυχία βέβαια είναι πάντα αποτέλεσμα της βούλησης των πολιτών».
– Για συγκεκριμένες προτάσεις στην αλλαγή του εκλογικού νόμου – λίστες, διπλή κάλπη -, κύριε υπουργέ, έχουν διατυπωθεί έντονες επικρίσεις και από βουλευτές του κόμματός σας. Με την πολυετή πολιτική σας πείρα τι πιστεύετε, θα «περπατήσουν» αυτές οι προτάσεις;
«Κατ’ αρχήν θεωρώ ότι η πρόταση για τον νέο εκλογικό νόμο θα οδηγήσει σε εκσυγχρονισμό του πολιτικού μας συστήματος. Στα βασικά σημεία της δεν υπάρχουν διαφωνίες στο ΠαΣοΚ, ενώ σε επί μέρους, όπως αυτά που θίξατε, τη λίστα και άλλα, θα υπάρξει διάλογος. Αλλά νομίζω ότι αυτά τα θέματα δεν συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των πολιτών».
– Υπήρξατε για χρόνια στενός συνεργάτης του υπουργού των Εξωτερικών. Τον γνωρίζετε πολύ καλά. Τι θα λέγατε λοιπόν για τον κ. Γιώργο Παπανδρέου, πώς βλέπετε την πορεία του και τη μελλοντική προοπτική του;
«H γνωριμία μου με τον Γιώργο Παπανδρέου ξεκινά πριν από 26 χρόνια. Συνεργάστηκα για χρόνια μαζί του. Εκείνο που έχω να καταθέσω είναι τούτο: Εχει πολιτικό βάρος, επιτυχημένες θητείες σε υπουργεία και ειδικά στο Εξωτερικών. Προσεγγίζει τα θέματα με ευρύτητα πνεύματος και είναι πάντα ανοιχτός σε νέες ιδέες. Δεν διστάζει να παίρνει πρωτοβουλίες, ξέρει να ακούει την κοινωνία, ενώ βασικό του μέλημα είναι η ενότητα και η διεύρυνση της προοδευτικής παράταξης, που εκφράζει το ΠαΣοΚ. H πορεία του και η εξέλιξή του αποτυπώνονται άλλωστε και στην κοινωνική αποδοχή που έχουν οι απόψεις του και το έργο του».
ΘΕΣΜΟΙ «Υψηλό το επίπεδο της Δικαιοσύνης»
– Συμπληρώνετε δύο χρόνια στο υπουργείο Δικαιοσύνης. Ποια είναι η γνώμη σας για τη Δικαιοσύνη; Σας ερωτώ γιατί τελευταία με διάφορες δικαστικές ενέργειες επικρίθηκαν δικαστικοί ως μη ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις των καιρών. Είναι, κύριε υπουργέ, η Δικαιοσύνη που έχουμε η Δικαιοσύνη που θέλουμε;
«Σας απαντώ ευθέως και χωρίς να θέλω να κολακεύσω κανέναν. Το επίπεδο της ελληνικής Δικαιοσύνης είναι πράγματι υψηλό. Οι δικαστικοί λειτουργοί της χώρας με τις γνώσεις, τις ικανότητες και την κατοχυρωμένη ανεξαρτησία τους έχουν εδραιώσει στους πολίτες μια εκτεταμένη εμπιστοσύνη. Αυτό καταδεικνύεται όχι μόνον από το ότι χωρίς ενδοιασμό προσφεύγουν οι πολίτες στη Δικαιοσύνη, αλλά και από τις μετρήσεις που γίνονται στην κοινή γνώμη και αποδεικνύουν ότι οι πολίτες κατατάσσουν τη Δικαιοσύνη στους πλέον αξιόπιστους θεσμούς στη χώρα μας. Δεν θα αρνηθώ βέβαια ότι μπορεί να υπάρχουν και περιπτώσεις δικαστικών λειτουργών που δεν ανταποκρίνονται στο υψηλό τους έργο, αυτές όμως είναι οι εξαιρέσεις. Δεν συμμερίζομαι τη ρήση «το καλύτερο είναι ο εχθρός του καλού». Συνεχή και έντονη προσπάθεια πρέπει να κάνουμε, ώστε να γίνεται όλο και καλύτερη η Δικαιοσύνη».
– Για την υπόθεση Γκουζίνσκι, κύριε υπουργέ, έχουμε νεότερα; Αν ως το τέλος του μήνα φθάσει το αίτημα των Ρώσων, τι θα γίνει;
«Οπως ξέρετε, ο Γκουζίνσκι συνελήφθη στην Ελλάδα και στη συνέχεια με βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών αφέθηκε προσωρινά ελεύθερος με περιοριστικούς όρους. Για την έκδοσή του ή όχι θα αποφανθούν οι αρμόδιες δικαστικές αρχές (σε πρώτο βαθμό το Συμβούλιο των Εφετών και κατ’ έφεση ο Αρειος Πάγος) αν υποβληθεί σχετικό αίτημα».