Σε περιγραφή των τεράστιων ελλείψεων σε πυροσβεστικά και εναέρια μέσα, σε συντονισμό και σε μέτρα πρόληψης αλλά και κατάσβεσης της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι προχώρησε κατά την αγόρευσή του στην πολύκροτη δίκη ο εισαγγελέας Παναγιώτης Μανιάτης, επιμερίζοντας στους κατηγορουμένους ευθύνες για εγκληματικές πράξεις και παραλείψεις. Ο εισαγγελικός λειτουργός πρότεινε την ενοχή, προς το παρόν, τεσσάρων κατηγορουμένων που ήταν τότε υψηλόβαθμα στελέχη του κρατικού μηχανισμού, καθώς η αγόρευσή του είναι ακόμη στη μέση και θα συνεχιστεί στις 20 Φεβρουαρίου με πρόταση για την ενοχή ή μη των κατηγορουμένων, συνολικά 21 ατόμων.
Ειδικότερα, με εμπεριστατωμένη αιτιολογία και χωρίς να αφήνει ούτε μία πτυχή της υπόθεσης χωρίς αξιολόγηση, ο εισαγγελέας πρότεινε χθες να κηρυχθούν ένοχοι ο τότε διοικητής του ΕΣΚΕ Ιωάννης Φωστιέρης, ο τότε αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος Σωτήρης Τερζούδης και ο τότε υπαρχηγός Βασίλης Ματθαιόπουλος για σειρά παραλείψεων που συνετέλεσαν στη μη αντιμετώπιση της φονικής πυρκαγιάς. Επίσης πρότεινε να κηρυχθεί ένοχος ο Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, επικεφαλής τότε των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών της Αττικής, γιατί δεν εισηγήθηκε την οργανωμένη, προληπτική απομάκρυνση των κατοίκων. Η αγόρευση του κ. Μανιάτη υπήρξε λεπτομερής για κάθε μία πράξη ή παράλειψη, για κάθε έναν κατηγορούμενο και για κάθε μία κατηγορία. Για τους επτά από τους 21 κατηγορουμένους για τους οποίους αγόρευσε χθες υπήρξε καταδικαστικός για κάποιους και απαλλακτικός για άλλους, ενώ για τους τέσσερις για τους οποίους πρότεινε ενοχή τούς απάλλαξε για επιμέρους πράξεις ή παραλείψεις. Κατά την εισαγγελική αγόρευση παρουσιάστηκε η θλιβερή εικόνα ενός ανίκανου κρατικού μηχανισμού που δεν είχε τη δυνατότητα, παρά τις προσπάθειες επί του πεδίου, να αντιμετωπίσει την πύρινη λαίλαπα, οδηγώντας στον θάνατο 104 ανθρώπους, προκαλώντας τεράστια καταστροφή, με δεκάδες εγκαυματίες και τραυματίες.
Ειδικότερα, ο εισαγγελικός λειτουργός περιέγραψε το αλαλούμ το βράδυ της τραγωδίας σημειώνοντας μεταξύ άλλων. «Ακούσαμε ότι οχήματα έφθασαν στο σημείο της φωτιάς και δεν ενημέρωναν καν ότι έφθασαν, οχήματα πήγαιναν σε λάθος σημείο ή οχήματα και πυροσβέστες πήγαιναν και επιχειρούσαν κατά το δοκούν. Κατά συνέπεια το πρόβλημα ήταν διττό. Αφορούσε στα ούτως ή άλλως λίγα μέσα προς διάθεση, αλλά και στη μη αποτελεσματική αξιοποίηση των μέσων στα σημεία που περισσότερο χρειάζονταν». Προκειμένου να καταδείξει ο κ. Μανιάτης το μέγεθος της καταστροφής αλλά και εξ αυτού και το μέγεθος της ευθύνης και των εγκληματικών παραλείψεων επισήμανε: «Υπήρξε η δεύτερη μεγαλύτερη τραγωδία σε αριθμό θυμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, υπήρξαν δεκάδες νεκροί, τραυματίες και εγκαυματίες μέσα σε μόλις 2,5 ώρες».
Σε ό,τι αφορά τις ευθύνες των επιτελών της Πυροσβεστικής και της Πολιτικής Προστασίας, ο εισαγγελέας τούς απέδωσε ευθύνη για ορισμένους χειρισμούς και συγκεκριμένες παραλείψεις. Ειδικότερα, ο εισαγγελικός λειτουργός αναφερόμενος στις ευθύνες Φωστιέρη, Τερζούδη και Ματθαιόπουλου ότι δεν μερίμνησαν για την εναέρια επιτήρηση, κατέληξε στο συμπέρασμα πως έγινε εναέρια επιτήρηση και επίσης ότι δεν υπήρξε ευθύνη για τη μεταστάθμευση των πυροσβεστικών ελικοπτέρων. «Αποδείχθηκε», είπε ο εισαγγελέας, «ότι οι μετασταθμεύσεις που μπορούσαν να γίνουν, έγιναν. Δεν υπήρξε παράλειψη των τριών κατηγορουμένων».
«Παράτυπη απόφαση»
Σε ό,τι αφορά την ανάγκη πρόσθετων ενισχύσεων, ο εισαγγελικός λειτουργός υπήρξε καταδικαστικός ειδικά για τον Ιωάννη Φωστιέρη στις αποφάσεις που έλαβε όταν δέχθηκε τηλεφωνήματα από μεγαλοεπιχειρηματία που ζητούσε ενίσχυση των πυροσβεστικών μέσων για την περιοχή της Κινέτας, όπου μαινόταν και εκεί φωτιά, λέγοντας ότι η φωτιά είχε μπει στο διυλιστήριο, χωρίς ωστόσο κάτι τέτοιο να επιβεβαιωθεί. «Δεν έπρεπε», πρόσθεσε ο κ. Μανιάτης, «ο Φωστιέρης να ακούσει έναν μεγαλόσχημο επιχειρηματία και χωρίς επιβεβαίωση. Ηταν παράτυπη και επιχειρησιακά εσφαλμένη απόφαση. Ποιος ευθύνεται για την απόφαση αυτή; Ο τότε διοικητής του ΕΣΚΕ Ιωάννης Φωστιέρης αλλά και ο τότε αρχηγός του Π.Σ. Σωτήρης Τερζούδης», ανέφερε ο εισαγγελέας λέγοντας ότι αυτή η πράξη δεν αφορά τον τότε υπαρχηγό της Πυροσβεστικής, Βασίλη Ματθαιόπουλο.
«Υπήρξε η δεύτερη μεγαλύτερη τραγωδία σε αριθμό θυμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, υπήρξαν δεκάδες νεκροί, τραυματίες και εγκαυματίες μέσα σε μόλις 2,5 ώρες».
Ως προς τη μη αξιοποίηση των ελικοπτέρων «Φλόγα 1 και 2», ο εισαγγελέας σημείωσε πως «αποδείχθηκε ότι η μη αξιοποίηση των ελικοπτέρων αυτών δεν οφείλεται σε παράλειψη κάποιου, αλλά σε αντικειμενικούς παράγοντες που καθιστούσαν ανέφικτη την αξιοποίησή τους». Αντίστοιχα, ο εισαγγελέας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσα εναέρια δεν χρησιμοποιήθηκαν, δεν ήταν από παράλειψη, αλλά υπήρχαν υπηρεσιακοί ή άλλοι λόγοι που καθιστούσαν αδύνατη τη χρήση τους στην προκειμένη περίπτωση.
Ωστόσο, αναφερόμενος στα «Σινούκ» ο κ. Μανιάτης είπε «μόνο δύο ήταν διαθέσιμα στο αεροδρόμιο Μεγάρων, αλλά υπάρχει σφάλμα και αβλεψία ως προς το ότι για το ένα καθυστέρησε η υποβολή αιτήματος και για το άλλο δεν έγινε καθόλου. Η ευθύνη βαρύνει τους Τερζούδη και Φωστιέρη». Επίσης πρότεινε την ενοχή του Βασίλη Ματθαιόπουλου για το ότι δεν κινητοποίησε τα πλοιάρια της Πυροσβεστικής. «Η παράλειψή του», τόνισε ο εισαγγελέας, «να δοθεί εντολή στα πλοιάρια της Πυροσβεστικής να συνδράμουν, σημαίνει τον θάνατο 9 ανθρώπων στη θάλασσα».
Τέλος ζήτησε να κηρυχθεί ένοχος ο Νικόλαος Παναγιωτόπουλος επειδή δεν έδωσε εντολή για οργανωμένη απομάκρυνση των κατοίκων, σημειώνοντας μεταξύ άλλων «το ότι δεν υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση επέδρασε καταλυτικά στους τόσους θανάτους και τους εγκαυματίες. Η εικόνα αυτή δεν τιμάει ούτε το Πυροσβεστικό Σώμα, ούτε την Πολιτική Προστασία, ούτε τους άλλους εμπλεκομένους. Αν λαμβανόταν απόφαση έγκαιρης απομάκρυνσης, οι πολίτες θα ενημερώνονταν έγκαιρα και από τα ΜΜΕ. (…) Πώς γίνεται αυτό; Πόρτα πόρτα με ηχητικά σήματα, με διερχόμενα οχήματα και με κάθε άλλο πρόσφορο ή δόκιμο τρόπο. Η εισήγηση για οργανωμένη, προληπτική απομάκρυνση θα βοηθούσε τους πολίτες για τον επερχόμενο κίνδυνο».